Skip to main content

ΦΟΡΜΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ 2023-24

ΦΟΡΜΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ 2023-24

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ

                                                                                                        

 

Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003

Σχολικό Έτος: 2023 - 2024

Ημερομηνία Εξαγωγής: 27/05/2024

Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003

Στόχος Βελτίωσης:

Το θέμα προέκυψε απο την ανάγκη ενεργής συμμετοχής όλων των μαθητών, την ένταξη στην ομάδα όλων των παιδιών και κυρίως όσων έχουν έλλειμα κοινωνικών δεξιοτήτων. Θεωρούμε ότι η Προσχολική Εκπαίδευση ως βάση και αφετηρία της σχολικής ζωής των παιδιών, είναι σημαντικό να εκπαιδεύει τα νήπια με βιωματικές δράσεις για την ανάγκη σεβασμού του άλλου, την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, αλληλοβοήθειας για μια ομάδα ενωμένη με θετικό κλίμα. Επίσης, στόχος μας είναι η αναγνώριση συναισθημάτων, η ειρηνική επίλυση συγκρούσεων και η ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης του καθένα χωριστά. Πιστεύουμε ότι όταν η εκπαίδευση για την ενίσχυση των σχέσεων ξεκινήσει απο μικρή ηλικία, μπορούμε να ελπίζουμε ότι μακροπρόθεσμα τα φαινόμενα περιθωριοποίησης ή αποκλεισμού μερίδας μαθητών θα μειωθούν σημαντικά ή θα εκλείψουν.

Σχέδιο Δράσης: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ

Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

Συντονιστής Δράσης: ΚΟΡΟΜΠΟΚΗ ΚΛΕΟΝΙΚΗ

Α. Σχεδιασμός της Δράσης

 

Αναγκαιότητα - Στόχοι

 

 

Στόχος του Σχεδίου Δράσης είναι:

η ανάπτυξη παιδαγωγικών πρακτικών για τη διαχείριση των προβλημάτων μεταξύ των μαθητών,

η από κοινού συμφωνία με τους μαθητές του πλαισίου κανόνων που οφείλει να σέβεται το σύνολο των μαθητών,

η ανάπτυξη ενισχυτικών ή και αντισταθμιστικών παρεμβάσεων στην περίπτωση που διαπιστωθεί πως κάποιο ή κάποια παιδιά αποκλείονται από την ομάδα,

η από κοινού συμφωνία περί συνεπειών, όταν οι κανόνες παραβιάζονται,

η διαμόρφωση του κατάλληλου παιδαγωγικού πλαισίου, ώστε οι μαθητές να αισθάνονται ασφαλείς να εκφραστούν για κάτι που τους στεναχώρησε,

η διαμόρφωση μιας κουλτούρας αλληλοϋποστήριξης και αλληλοβοήθειας με τη συνειδητοποίηση ότι μία ομάδα είναι αληθινά δυνατή όταν στηρίζεται στη γνήσια ομαδικότητα και σύμπνοια και όταν όλα τα μέλη της αισθάνονται

 

ουσιαστικό και αναπόσπαστο μέρος του συνόλου, ακριβώς σαν ένα παζλ που για να ολοκληρωθεί, απαιτούνται όλα τα επιμέρους κομμάτια του.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

 

 

  1. Μια από τις σημαντικότερες αρχικές ενέργειες του συγκεκριμένου Σχεδίου είναι ο προσδιορισμός των προβλημάτων που αφορούν τον συγκεκριμένο άξονα και ταυτόχρονα η ιεράρχηση τους κατά βαθμό προτεραιότητας που πρέπει να δοθεί.
  2. Επόμενη ενέργεια είναι η ενημέρωση των γονέων του Νηπιαγωγείου μας. Οι γονείς θα ενημερωθούν για τους λόγους υλοποίησης του σχεδίου, τους στόχους που έχουν τεθεί καθώς και για το παιδαγωγικό όφελος που πιστεύουμε ότι θα αποκομίσουν οι μαθητές μας μετά το πέρας των ενεργειών του σχεδίου δράσης. Μπορεί να υπάρξει και ένας ανοικτός διάλογος με τους γονείς, όπου θα ακουστούν οι απόψεις, οι ιδέες και οι προβληματισμοί τους ώστε να διαμορφωθεί ο τελικός πίνακας ενεργειών.
  3. Επόμενη ενέργεια είναι η καταγραφή των κανόνων συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο. Αυτό θα γίνει με τη γνωστή μορφή του Συμβολαίου Τάξης, με τη διατύπωση των γνωμών των ίδιων των μαθητών, αλλά κυρίως με την κατανόηση της σημασίας τήρησης των κανόνων που έχουν συμφωνηθεί. Οι κώδικες συμπεριφορές μπορούν να οπτικοποιηθούν και να τοποθετηθούν σε κεντρικά σημεία της τάξης.
  4. Πολύ σημαντικό κομμάτι του Σχεδίου Δράσης είναι τα ομαδικά παιχνίδια δεσίματος της ομάδας, βιωματικές δράσεις που απαιτούν την ουσιαστική συνεργασία των μελών της ομάδας, παιχνίδια ρόλων κλπ.
  5. Παράλληλα θα προταθούν με παιγνιώδη τρόπο στρατηγικές ειρηνικής επίλυσης των συγκρούσεων μεταξύ των μελών της ομάδας, τρόποι διαχείρισης του θυμού καθώς και τρόποι διεξαγωγής γόνιμης συζήτησης για την εύρεση των καλύτερων δυνατών λύσεων για την ομάδα.
  6. Σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης θα υπάρχει ανατροφοδότηση της πορείας της: ένα αρχικό ερωτηματολόγιο και ένα τελικό ερωτηματολόγιο που θα συμπληρωθούν (στην έναρξη και στην ολοκλήρωση του Σχεδίου Δράσης) θα συμπεριλαμβάνει όλες τις επιμέρους παραμέτρους που θα γίνει προσπάθεια να βελτιωθούν στη διάρκεια της χρονιάς.
  7. Τέλος, η αξιολόγηση της δράσης με τη μορφή περιγραφικής αξιολόγησης και καταγραφή των απόψεων του Συλλόγου Διδασκόντων θα αποτελέσει την τελική ενέργεια για την ολοκλήρωση του Σχεδίου.

Χρονοδιάγραμμα:

  1. Προσδιορισμός, καταγραφή και ιεράρχηση των προβλημάτων [Ιανουάριος]
  2. Ενημέρωση των γονέων της Σχολικής Μονάδας και καταγραφή των προτάσεών

 

τους [Φεβρουάριος]

  1. Διαμόρφωση του Κώδικα Συμπεριφοράς και του Συμβολαίου Τάξης [Φεβρουάριος – Μάρτιος]
  2. Διδακτικές πρακτικές για τη βιωματική προσέγγιση της ενσυναίσθησης και του δεσίματος της ομάδας [Μάρτιος – Μάιος]
  3. Δεξιότητες ειρηνικής διευθέτησης συγκρούσεων και βιωματικές δράσεις διαχείρισης θυμού [Μάρτιος-Μάιος]
  4. Παρακολούθηση – ανατροφοδότηση της δράσης [Φεβρουάριος – Μάιος]
  5. Αξιολόγηση της δράσης [Ιούνιος]

Πόροι – μέσα - ερευνητικά εργαλεία

 

 

Ο πιο σημαντικός πόρος του συγκεκριμένου Σχεδίου Δράσης είναι το Ανθρώπινο Δυναμικό. Σε αυτό συγκαταλέγονται οι 2 εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας, οι γονείς των μαθητών του σχολείου (συνολικά 30 οικογένειες μαθητών), ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες (ψυχολόγοι), η συνεργασία των οποίων θα επιδιωχθεί στο πλαίσιο επιμορφωτικών συναντήσεων που ο Σύλλογος Διδασκόντων θα επιχειρήσει να οργανώσει και βέβαια ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου της περιφέρειας.

Ο δεύτερος πιο σημαντικός πόρος είναι ο χρόνος, η υλικοτεχνική υποδομή και ασφαλώς οι οικονομικοί πόροι της σχολικής μονάδας.

Το χρονοδιάγραμμα αναλύθηκε πιο πάνω. Επιτρέπει όχι μόνο την καλύτερη οργάνωση του χρόνου αλλά εξασφαλίζει ότι όλα τα σημαντικά πεδία του σχεδιασμού θα συμπεριληφθούν σε αυτό.

Απαραίτητη είναι και η υλικοτεχνική υποδομή όπως υπολογιστές, προτζέκτορες, εκτυπωτές, σαρωτές.

Ότι επιπλέον χρειαστεί σε αναλώσιμο θα εξασφαλιστεί από τους οικονομικούς πόρους του Νηπιαγωγείου.

Αναφορικά με τα εργαλεία που θα αξιοποιηθούν, κυρίως θα αξιοποιηθεί η συστηματική παρατήρηση των μαθητών με καταγραφή σε μορφή συνοπτικών σημειώσεων της συμπεριφοράς τους και της πορείας βελτίωσής της στη διάρκεια υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

 

 

Ένας σημαντικός παράγοντας επιτυχίας του Σχεδίου είναι η συνεργασία των εκπαιδευτικών και η ενημέρωση των γονέων για την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί.

Επίσης, μεγάλη σημασία έχει η αποδοχή από τους μαθητές ενός κοινού κώδικα συμπεριφοράς και η τήρηση του Συμβολαίου τόσο μέσα στην τάξη όσο και στον αύλειο χώρο του σχολείου καθώς και η συνειδητοποίηση της σημασίας της τήρησης των συγκεκριμένων κανόνων συμπεριφοράς.

Ένα επιπλέον κριτήριο επιτυχίας αποτελεί η παρατήρηση των συμπεριφορών των παιδιών και η καταγραφή τους σε τυποποιημένα έγγραφα ώστε να μπορεί να γίνει ένας ποιοτικός έλεγχος της πορείας της διαδικασίας.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

 

 

Αναφορικά με τον προσδιορισμό και την ιεράρχηση των προβλημάτων θα γίνεται καταγραφή όλων των συναντήσεων του Συλλόγου καθώς και των ενεργειών που θα αποφασιστούν σχετικά στο Σχολικό Ημερολόγιο.

 

Σχετικά με την (ή τις) ενημέρωση των γονέων θα γίνει: καταγραφή στο Σχολικό Ημερολόγιο, ανάρτηση στο ιστολόγιο του Νηπιαγωγείου και σύνταξη εντύπου ή ηλεκτρονικής φόρμας για την καταγραφή των απόψεων των γονέων σχετικά με το θέμα. (Το έντυπο θα είναι ένα είδος αποτύπωσης και καταγραφής όσων συζητηθούν στην ενημερωτική συνάντηση).

Διδακτικές πρακτικές και μεθοδολογία για την ειρηνική διευθέτηση των συγκρούσεων – διαμόρφωση και σύνταξη του Συμβολαίου της Τάξης: ανάρτηση των πρακτικών και των σχετικών δράσεων στο ιστολόγιο του Νηπιαγωγείου.

Παρακολούθηση και ανατροφοδότηση της δράσης: σύνταξη δύο ερωτηματολογίων. Ένα πριν την έναρξη του Σχεδίου Δράσης με την καταγραφή των βασικότερων δυσκολιών αναφορικά με τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και ένα με το πέρας του Σχεδίου. Σύγκριση των καταγραφών και αποτύπωση του αποτελέσματος.

Αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης: με περιγραφική αξιολόγηση και λαμβάνοντας υπόψη τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια, τις απόψεις του Συλλόγου Διδασκόντων και των γονέων των μαθητών αποτυπώνονται τα βασικότερα αποτελέσματα.

Συγγραφή έκθεσης αποτελεσμάτων, καταγραφή δυσκολιών, επιτυχιών καθώς και συνοδευτική στοχοθεσία για περαιτέρω βελτίωση σε επόμενη σχολική χρονιά.

Ανατροφοδότηση - Προτάσεις Σ.Ε.

 

 

Το σχέδιο είναι προοδευτικό και ευέλικτο. Συμβάλλει στη συνεχή εξέλιξη και βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές και έχει τη δυνατότητα προσαρμογής σε αλλαγές ή ανατροφοδοτήσεις. Παρά την υψηλή του στοχοθεσία είναι εφαρμόσιμο. Είναι ενθαρρυντικό, προάγει τη θετική ατμόσφαιρα και ενθαρρύνει την συνεργασία. Τα προβλεπόμενα κριτήρια επιτυχίας, καθώς και τα αξιολογικά εργαλεία, έχουν επιλεγεί συνετά. Ενισχύουν τους ανθρώπινους πόρους, παρέχοντας σαφή εικόνα των επιδόσεων και των αναγκών για βελτίωση.

Η συνετή χρήση εργαλείων αξιολόγησης διασφαλίζει αντικειμενική και αδιάβλητη αξιολόγηση, βασιζόμενη σε προκαθορισμένα κριτήρια. Θα σας πρότεινα, αν επιθυμείτε, να βάλετε 3-4 συνεντεύξεις (ή όσες εσείς θέλετε) και αρχικά και άλλες τόσες στο τέλος, για να αντιληφθείτε τις αλλαγές στις αντιλήψεις και τις στάσεις των παιδιών. Το δυνατό σημείο του προγράμματος είναι ότι προάγει τη θετική ατμόσφαιρα και ενθαρρύνει την συνεργασία.

Καλή επιτυχία!

Β. Υλοποίηση της Δράσης

 

Περιγραφή

 

 

Η δράση που επιλέχθηκε από το Νηπιαγωγείο μας υλοποιήθηκε με επιτυχία. Σε αυτό συνετέλεσαν και δράσεις που προηγήθηκαν του συγκεκριμένου σχεδίου και μας έδωσαν την ευκαιρία για συζήτηση και ευαισθητοποίηση των παιδιών.

Τον Σεπτέμβριο συμμετείχαμε σε μια δράση με τίτλο «Hallo Day» όπου πραγματοποιήθηκε ομαδική συνομιλία με Νηπιαγωγεία από διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Αφού έκανε το κάθε Νηπιαγωγείο το καλωσόρισμα του με το δικό του μοναδικό τρόπο, συστηθήκαμε, συνεχίσαμε σε επόμενη φάση με ανταλλαγή δώρων που έστειλε το ένα σχολείο στο άλλο.

Τα Χριστούγεννα μαζεύτηκε ένα χρηματικό ποσό από τα εισιτήρια για την παράσταση του Νηπιαγωγείου, μετά από καταιγισμό ιδεών από τα παιδιά για το τι μπορούμε να κάνουμε με τα χρήματα αυτά αποφασίσαμε να αγοράσαμε προϊόντα τα οποία παραδόθηκαν στα παιδικά χωριά SOS, σαν δράση προσφοράς για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Τον Ιανουάριο ξεκινήσαμε το σχέδιο δράσης με αφορμή την παγκόσμια ημέρα γραφής braille και μιλήσαμε για τα άτομα με αναπηρία. Με τη δράση αυτή προσπαθήσαμε να διαχειριστούμε τη διαφορετικότητα σε όποια μορφή κι

 

αν την συναντήσουμε. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη γραφή braille και προσπάθησαν να γράψουν το όνομά τους. Επιπλέον, μάθαμε το τραγούδι «εγώ κι εσύ μαζί» στην Νοηματική γλώσσα.

Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με τίτλο «κι αν ήμουν εγώ» μπήκαν οι πρώτες βάσεις για τη δημιουργία του συμβολαίου της τάξης. Έγινε συζήτηση για τις επιθυμητές και όχι συμπεριφορές. Οι κανόνες μπήκαν σε λέξεις και οπτικοποιήθηκαν σε κάρτες ώστε να τους βλέπουμε και να τους υπενθυμίζουμε.

Εκπονήθηκαν μια σειρά από δραστηριότητες κυρίως βιωματικού χαρακτήρα που είχαν σκοπό την επαφή των νηπίων με τον βασικό στόχο του σχεδίου δράσης που είναι η διαμόρφωση μιας κουλτούρας αλληλοϋποστήριξης και αλληλοβοήθειας.

Ακολούθησε ενημέρωση των γονέων για το Σχέδιο δράσης που θα υλοποιηθεί και έγινε μια πλούσια συζήτηση με ερωτήσεις, προβληματισμούς και ιδέες που μας έδωσε την ευκαιρία να πάρουμε ένα feedback και από τους γονείς των παιδιών.

Επόμενη και πολύ σημαντική δράση για το δέσιμο της ομάδας ήταν ένα project βασισμένο στο βιβλίο «το παγκάκι της φιλίας». Αφού διαβάσαμε το παραμύθι , ακολούθησε ανάλυση σχετικά με τα συναισθήματα μας και το πόσο σημαντικό είναι να τα αποδεχόμαστε όλα, ακόμα και τα δυσάρεστα. Τοποθετήσαμε ένα παγκάκι στην αυλή μας στο οποίο μπορούσε να καθίσει όποιο παιδί ένιωθε μόνο, χρειαζόταν ένα φίλο για να παίξει. Ο στόχος που μπήκε από όλους μας ήταν ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΟΝΟΣ ΣΤΟ ΠΑΓΚΑΚΙ.

Συνεχίσαμε με συνεντεύξεις μέσω ερωτηματολογίων σε ένα δείγμα παιδιών για να καταγράψουμε τις αρχικές τους απόψεις για θέματα σχετικά με τη φιλία, τη συμπερίληψη, την διαφορετικότητα.

Τον Φεβρουάριο με αφορμή τη δράση «υπεύθυνα παιδία-υπερασπιστές ζώων» μιλήσαμε για τα δικαιώματα των ζώων και διενεργήσαμε εκλογές ώστε να υιοθετήσουμε μια αρκουδίτσα από το καταφύγιο του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ. Στο πλαίσιο της δράσης αυτής γνωρίσαμε ολόκληρη την εκλογική διαδικασία, κατασκευάσαμε τις ατομικές μας ταυτότητες, εκλογικούς καταλόγους, ψηφοδέλτια κλπ. Το αρκουδάκι που βγήκε νικητής από την κάλπη υιοθετήθηκε από το νηπιαγωγείο μας και μαθαίνουμε τα νέα του κάθε μήνα.

Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας εβδομάδας για την Ευαισθητοποίηση για την Παιγνιοθεραπεία συμμετείχαμε σε βιωματικά εργαστήρια με play therapist όπου τα παιδιά έπαιξαν, αισθάνθηκαν και μοιράστηκαν τα συναισθήματά τους συνδέοντας τα με την δύναμη των χρωμάτων.

Οργανώσαμε μια εκδήλωση-ομιλία με ομιλητή καθηγητή ψυχολογίας ο οποίος μίλησε στους γονείς για τη θεωρία του Νου και πόσο σημαντικό είναι να προσπαθήσουμε να δούμε με τα μάτια του άλλου για να καταλάβουμε την οπτική του. Έγινε πλούσια συζήτηση με πολλές ερωταπαντήσεις.

Τον Μάρτιο στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα «δεν μαλώνω, δεν μαλώνω αγκαλιά μεγάλη απλώνω» μιλήσαμε για το bullying, τι σημαίνει, αν έχουν δει ποτέ κάποιον να ασκεί ή αν έχουν οι ίδιοι ασκήσει bullying. Ήταν αρκετά βαρύ σαν θέμα για τις συγκεκριμένες ηλικίες αλλά προβλημάτισε αρκετά και έβαλε τα θεμέλια για χτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης, αλληλοβοήθειας και στήριξης των πιο αδύναμων.

Παρακολουθήσαμε το θεατρικό έργο «Τα Ψηλά Βουνά» που μας έδωσε την αφορμή να συζητήσουμε για τα ιδανικά και τις αξίες της φιλίας. Ακολούθησαν ποικίλες δράσεις με κατασκευές που χάρισε το κάθε παιδί στο φίλο του, φιλοτέχνησαν ο ένας το πορτρέτο του άλλου κλπ.

Τον Απρίλιο έγινε εκδήλωση με ομιλήτρια καθηγήτρια παιδοψυχιατρικής με θέμα «άγχος και φόβοι στην προσχολική ηλικία». Έγινε πλούσια κουβέντα με παραδείγματα και χωρίς να στοχοποιηθούν συμπεριφορές παιδιών , λύθηκαν απορίες και έγινε αναστοχασμός για ζητήματα που μέχρι τότε μπορεί να ήταν ταμπού και να δυσκόλευαν τους γονείς και σαν επακόλουθο τα παιδιά τους.

Τον Μάιο ξεκινήσαμε την διαδικασία αξιολόγησης. Έγιναν οι συνεντεύξεις στο δείγμα των παιδιών και παρατηρήσαμε αλλαγή στις αρχικές απόψεις που είχαν. Ακολούθησε ανατροφοδότηση στα σημεία που κρίναμε ότι χρειάζεται, όπως στο σεβασμό που οφείλουμε στους συμμαθητές μας , στην αποδοχή του ότι δε μπορούμε να έχουμε όλοι τις ίδιες δυνατότητες και στη διαχείριση των συναισθημάτων μας. Αναρτήθηκε αφίσα στο πίνακα ανακοινώσεων, που δημιουργήθηκε μετά από ομαδική εργασία των Νηπίων-Προνηπίων, η οποία περιέγραφε τις εμπειρίες μας από τη καινούρια ατμόσφαιρα που δημιουργήσαμε.

 

Γ. Αποτίμηση της Δράσης

 

Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)

 

 

Δεν έγιναν αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό

Αποτελέσματα της Δράσης

 

 

Κατά τη διάρκεια της δράσης οι μαθητές/ -ήτριες επέδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα κλίμα αποδοχής , αγάπης, εν συναίσθησης στη σχολική μονάδα. Με τη ολιστική οπτική υλοποίησης των δράσεων, αγγίζοντας όλες τις πτυχές του νηπίου, παρατηρήθηκε βελτίωση του προφορικού λόγου των νηπίων, ενίσχυση των ικανοτήτων και της δημιουργικότητας τους και ενδιαφέρον για τη συνεργατική δημιουργία με 'όποιο τρόπο το κάθε νήπιο μπορούσε να αντιληφθεί.

Μέσω της δράσης υπήρξε σύσφιξη των σχέσεων του σχολείου με τη κοινότητα καθώς καθηγητές του Πανεπιστημίου ενδιαφέρθηκαν για το έργο που γίνεται στο Νηπιαγωγείο και οι γονείς συμμετείχαν ενεργά στον οργανισμό που λέγεται σχολική τάξη. Με αυτό το τρόπο, όχι μόνο αποκτήσαμε αρωγούς στο έργο μας αλλά άνοιξε η πόρτα για να διαχύσει το Νηπιαγωγείο το σημαντικό έργο του σε όλους. Τέλος τα Νήπια απόκτησαν αυτοπεποίθηση βιώνοντας και προσφέροντας αποδοχή, κατανόηση, αγάπη , συνεργατικότητα.

Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί

 

 

4 = Πλήρως

Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων

 

 

Υπήρξαν και αξιοποιήθηκαν οι απαιτούμενες σχολικές υποδομές ( σχολική βιβλιοθήκη, τεχνολογικός εξοπλισμός, έντυπο εποπτικό υλικό). Η συνεργασία των εκπαιδευτικών λειτούργησε απόλυτα ώστε να εκπονηθούν όλες οι δράσεις και το ενδιαφέρον τους ήταν μέγιστο. Η προσφορά της κοινότητας ( γονείς, φορείς) που ήταν πάντα παρούσα σε ό,τι της ζητήθηκε και η συνδρομή της διευκόλυνε το έργο μας. Ο σωστός προγραμματισμός και ο καταμερισμός αρμοδιοτήτων συνέβαλλαν ώστε να ανταπεξέλθουμε στο χρονοδιάγραμμα δεδομένου ότι ο χρόνος μας ήταν περιορισμένος.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

 

 

Το σχέδιο δράσης, κυρίως λόγω του βιωματικού του χαρακτήρα κύλησε αβίαστα και χωρίς αντικειμενικές δυσκολίες. Η μόνη δυσκολία για τις εκπαιδευτικούς ήταν η διαχείριση του χρόνου δεδομένου ότι τη συγκεκριμένη σχολική χρονιά στο Νηπιαγωγείο μας έτρεξαν πολλές δράσεις με αποτέλεσμα ο χρόνος για τη συγκεκριμένη να είναι σχετικά περιορισμένος και να πιέζεται το πρόγραμμα για να βρεθεί η δυνατότητα να εκπονηθούν δράσεις που προκύπταν κατά τη πορεία

Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε

 

 

Οι μαθητές κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων εκπόνησαν υλικό, το οποίο αποθηκεύτηκε στον ειδικό ατομικό φάκελο του καθενός. Συντάχθηκε συμβόλαιο λειτουργίας και δράσης της ομάδας μας . Σε ομαδικό επίπεδο δημιουργήθηκε αφίσα η οποία αναρτήθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων του Νηπιαγωγείου μας.

Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

 

Κατά τη διάρκεια της δράσης υλοποιήθηκαν επιμορφώσεις :

Ενδοσχολική επιμόρφωση 3 ωρών από πτυχιούχο φιλόλογο για τη διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών.

Ενδοσχολική επιμόρφωση 3 ωρών από μεταπτυχιακή φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ για τη σημασία του συνεργατικού κινητικού παιχνιδιού στην ενδυνάμωση των σχέσεων των μαθητών

Μηνιαία εποπτεία των Νηπιαγωγών με ψυχοθεραπεύτρια για την διαχείριση και επίλυση ζητημάτων που τις δυσκολεύουν στο Νηπιαγωγείο.

Επιμόρφωση από το ΕΚΑΒ για πρώτες βοήθειες στις εκπαιδευτικούς του Νηπιαγωγείου

Ενδοσχολική επιμόρφωση σε γονείς και εκπαιδευτικούς από λογοθεραπεύτρια, ειδική παιδαγωγό και εργοθεραπεύτρια για την σχολική ετοιμότητα.

Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

 

 

Οι δράσεις που αναπτύχθηκαν μπορούν να αξιοποιηθούν σε ετήσια βάση, καθώς ο άξονας που πραγματεύεται το σχέδιο δράσης είναι καθοριστικός για την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας και τη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας .Οι καλές πρακτικές και οι αποτελεσματικές δραστηριότητες μπορούν να διαχυθούν σε Νηπιαγωγεία με τα οποία συνεργαζόμαστε ώστε πιθανόν στο μέλλον να γίνει μια διασχολική δράση για ανάπτυξη σχέσεων με όσα περισσότερα παιδιά. Τα θέματα που έχουμε πραγματευτεί μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να ενταχθούν σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα δίνοντας έμφαση στη διαθεματικότητα και τη διεπιστημονικότητα για την ενίσχυση του μαθησιακού ενδιαφέροντος των μαθητών/ - τριών σε συνδυασμό με την ενίσχυση του συναισθηματικού τους κόσμου

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης

 

 

Θα μπορούσε να γίνει κάποια επιμόρφωση που να αφορά τα Δικαιώματα των Παδιών και να συνδυάζεται κυρίως με θεατρικό παιχνίδι αλλά και άλλες δραστηριότητες ώστε να γίνεται πιο προσιτό το θέμα στα παιδιά με βιωματικό τρόπο.

Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος

 

 

Βασικός στόχος εκπαιδευτικών και διεύθυνσης είναι η συνέχιση της δράσης και την επόμενη χρονιά και κάθε χρονιά, με προσθήκες, επεκτάσεις και βελτιώσεις των δραστηριοτήτων, ώστε να υπάρχει συνεχής εξέλιξη και προσαρμογή σε καινούρια δεδομένα ή ζητούμενα. Η δημιουργία και η εξασφάλιση ενός άριστου κλίματος μεταξύ των μαθητών είναι μια κατάσταση που διαχρονικά έχει αποδειχθεί ότι μόνο θετικά σημεία έχει και είναι πολύ βοηθητικός τρόπος για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων, ένα από τα μεγάλα ζητούμενα του Νηπιαγωγείου. Όπως έχει αποδειχθεί εξάλλου, η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης του παιδιού είναι ένας από τους βασικούς άξονες της σχολικής επιτυχίας. Και οι άριστες σχέσεις μεταξύ των μαθητών είναι η αρχή ενός παιδιού και μετέπειτα ενήλικα που αγαπάει και σέβεται τους άλλους και τον εαυτό του.