Skip to main content

ΦΟΡΜΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ 2022-23

                                                                                                        

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης

 

Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003

Σχολικό Έτος: 2022 - 2023

Ημερομηνία Εξαγωγής: 27/05/2024

Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003

Στόχος Βελτίωσης:

 

Η μαθησιακή και κοινωνική εξέλιξη των μαθητών ευνοείται ιδιαίτερα από την ύπαρξη ενός θετικού μαθησιακού περιβάλλοντος, βασική συνιστώσα του οποίου είναι οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί γίνονται πρότυπα συμπεριφοράς και συνεργασίας στην κοινή σχολική ζωή. Οι μαθητές χρειάζονται ένα θετικό ψυχολογικό κλίμα που να ευνοεί την μάθηση, ενώ ο εκπαιδευτικός επιθυμεί να εργάζεται και να δημιουργεί σε μια φιλική και ευχάριστη ατμόσφαιρα.

Χαρακτηριστικά των θετικών διαπροσωπικών σχέσεων είναι ο σεβασμός, η εμπιστοσύνη, το ενδιαφέρον, η ενσυναίσθηση, η έμφαση στις θετικές ενέργειες παρά στα λάθη, η αποδοχή των αδυναμιών, η συνεργασία, η ανταλλαγή ιδεών και η αμοιβαία έκφραση συναισθημάτων.

Σκοπός του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης είναι :

-Η ανάπτυξη θετικών διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών μέσα από ένα πλαίσιο συνεργασίας και ευχάριστου κλίματος.

-Η ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών μέσα από έναν κύκλο δραστηριοτήτων που θα τους βοηθήσει να αντιληφθούν, να ελέγξουν και να αξιολογήσουν τα συναισθήματα τους.

Σχέδιο  Δράσης: Νιώθω-Γνωρίζω-Συναισθάνομαι

Άξονας:  Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών

Συντονιστής Δράσης: ΚΟΡΟΜΠΟΚΗ ΚΛΕΟΝΙΚΗ

Α. Σχεδιασμός της Δράσης

 

Αναγκαιότητα - Στόχοι

 

 

Η αναγκαιότητα του σχεδίου δράσης προκύπτει απο την ανάγκη οι μαθητές να πειστούν πως όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και είναι φυσιολογικό να τα έχουμε. Το μη αποδεκτό είναι οι συμπεριφορές με τις οποίες μερικές φορές τα εκφράζουμε.

Σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η ενίσχυση καλών πρακτικών επικοινωνίας και συνεργασίας εκπαιδευτικών – μαθητών, η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και μάθησης που θα συμβάλει στην προώθηση και στην αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικης πράξης.

Επιπλέον στόχοι του σχεδίου δράσης:

Εποπτεία των εκπαιδευτικών του σχολείου με την ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια για την καλλιέργεια σχέσεων

 

καλής επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τους και μεταξύ των μαθητών.

Συμμετοχή  εκπαιδευτικών  –  μαθητών  σε  εκπαιδευτικό  πρόγραμμα  συναισθηματικής  νοημοσύνης.

Συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος, συνδυαστικά με άλλες δράσεις μας που αφορά στην ενίσχυση των σχέσεων Σχολείου – Γονέων. Ενδεικτικά αναφέρουμε: εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες του Σχολείου.

Βιωματικά εργαστήρια των γονέων με την ψυχοθεραπεύτρια του σχολείου με τίτλο "Ψυχοεκπαίδευση γονέων"

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

 

 

1.  Πραγματοποιείται εποπτεία των εκπαιδευτικών του σχολείου με την ψυχολόγο- ψυχοθεραπεύτρια για την καλλιέργεια σχέσεων καλής επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τους και μεταξύ των μαθητών καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

 

  1. Συμμετοχή εκπαιδευτικών – μαθητών σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης: Δραστηριότητες συναισθηματικής νοημοσύνης

 

Παιχνίδια σε ζευγάρια (Γειά σου, με λένε..., θέλεις να παίξουμε μαζι στη γωνιά...)

Το κουτί του κεφιού(φτιάχνουμε ένα κουτί με τις αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών και όταν είναι κουρασμένα ανατρέχουμε σε αυτό το κουτί και πραγματοποιούμε μια απο αυτές για να χαλαρώσουν και να ηρεμήσουν)

Νικήστε το ρολόι (αναθέτουμε στα παιδιά δραστηριότητες που θα έχουν διάρκεια περίπου 3 λεπτά και πρέπει να τις ολοκληρώσουν σε αυτό το διάστημα. Αφού ολοκληρωθεί η δραστηριότητα τα ρωτάμε πως αισθάνθηκαν που έπρεπε να καταφέρουν να νικήσουν το ρολόι και τι πιστεύουν ότι πρέπει να κάνουν την επόμενη φορά.)

Τα βραχιόλια της φιλίας (ζητάμε απο τα παιδιά να διακοσμήσουν κομμένες λωρίδες απο αφρώδες υλικό, 2 για κάθε χρώμα, και δημιουργούν τα βραχιόλια της φιλίας. Τα παιδιά που τυχαίνουν τα βραχιόλια με το ίδιο χρώμα θα τα φοράνε για όλη την ημέρα της φιλίας, μια ημέρα της εβδομάδας, και θα μοιράζονται εμπειρίες)

Παιχνίδι συναισθημάτων: σκορπίζουμε στο πάτωμα υφάσματα όσα και τα παιδιά. Με τη μουσική κινούνται στο χώρο. Διαλέγουν ένα ύφασμα, το αγγίζουν με προσοχή και βρίσκουν τρόπους να χορέψουν μαζί του. Το μεταμορφώνουν σε ότι μπορούν να φανταστούν. Στη συνέχεια αλλάζει η μουσική και το ύφασμα μετατρέπεται σε μια κούκλα. Η κούκλα όμως είναι λυπημένη. Κλείνουμε τα μάτια μας και προσπαθούμε να σκεφτούμε γιατι?

3.  Playtherapy με playtherapist-παιδαγωγό

 

Στο εργαστήριο συναισθηματικής ανάπτυξης μέσω της Play Therapy, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των συναισθημάτων τους και των συναισθημάτων των συμμαθητών τους, μέσα από το αισθητηριακό παιχνίδι, το συμβολικό παιχνίδι και το παιχνίδι ρόλων. Σε ένα ομαδικό περιβάλλον το οποίο διαπνέεται από ενσυναίσθηση, άνευ όρων αποδοχή, εμπιστοσύνη και αυθεντικότητα, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να αφουγκράζονται και να επικοινωνούν με ταιριαστό τρόπο, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Το παιχνίδι και η τέχνη αποτελούν τα εργαλεία, που θα μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε καινούρια μονοπάτια συνάντησης, έκφρασης και επικοινωνίας.

4.  Βιωματικά εργαστήρια των γονέων με την ψυχολόγο- ψυχοθεραπεύτρια του σχολείου

 

Στόχος αυτού του βιωματικού εργαστηρίου είναι να εφοδιάσει  τους  γονείς  με  τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να αναθρέψουμε τα παιδιά τους με τρόπο που θα προάγει το  αίσθημα  της υπευθυνότητας,  της αυτονομίας, της αυτοπειθαρχίας, της συνεργασίας, του κοινωνικού ενδιαφέροντος   και της   χρησιμότητάς τους  στο κοινωνικό σύνολο. Αυτό επιτυγχάνεται όχι με αυταρχικό ή υποχωρητικό τρόπο,αλλά με την καλλιέργεια των έμφυτων θετικών στοιχείων που έχει κάθε άτομο. Η σχέση γονέα – παιδιού είναι καταλυτική και οι δεξιότητες αυτές βοηθούν στη δημιουργία μιας ουσιαστικής και αρμονικής σχέσης. Ταθέματα που θα διαπραγματευτούμε είναι:

Ο μύθος του τέλειου γονιού Στάδια ανάπτυξης των παιδιών Εμπόδια στην Επικοινωνία Επικοινωνία στην οικογένεια

Διερεύνηση Μοτίβων στην Συζυγική Σχέση του σήμερα Το Ουράνιο Τόξο των Συναισθημάτων

Επιθετικότητα ή απόσυρση του παιδιού Τι σημαίνει -βάζω όρια- στο παιδί μου

Ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση  και  την  αυτοπεποίθηση  του  παιδιού

Πόροι – μέσα - ερευνητικά εργαλεία

 

 

1.  Ανθρώπινο Δυναμικό

 

Νηπιαγωγοί του Νηπιαγωγείου Γονείς των Μαθητών

Ειδικοί Ψυχικής Υγείας

  1. Χρόνος: Η δράση πραγματοποιείται σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, σύμφωνα με το αντικείμενο των διαφόρων ενεργειών.

3. Υλικοτεχνική υποδομή

 

Τάμπλετ, ηλεκτρονικός υπολογιστής, προτζέκτορας, cd player

Υλικό ψυχοκίνησης και κοινωνικοσυναισθηματικής αγωγής για ασκήσεις εμπιστοσύνης και χαλάρωσης (στρώματα, μπάλες, κορδέλες, κλπ)

4. Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης

 

 

Διαδικασίες υλοποίησης                           1ο τρίμηνο                                                     2ο τρίμηνο                                                          3ο τρίμ

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών                                                Χ                                                                       Χ                      Χ

Επιμόρφωση γονέων                                                                                                                                      Χ                      Χ

 

Εφαρμογή  δραστηριοτήτων                                             Χ                                                                       Χ                      Χ

 

Παρακολούθηση-ανατροφοδότηση δράσης

 

Χ                                                                       Χ                                                                       Χ

 

Αξιολόγηση                                                                                                                                                       Χ

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

 

 

  1. Εφαρμογη κατάλληλων και αποτελεσματικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς για τη δημιουργία θετικού κλίματος στη σχολική ζωή.
  1. Ενισχύεται η στάση των μαθητών προς τους κανόνες της σχολικής ζωής.
  2. Αυξάνεται η ενεργός συμμετοχή τους σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες.
  3. Αναπτύσσονται τρόποι επικοινωνίας εκπαιδευτικών – μαθητών και γονέων που ενισχύουν την εκπαιδευτική διαδικασία και διαμορφώνουν ένα ανοιχτό περιβάλλον με μεγαλύτερη αυτονομία, αυτενέργεια, καινοτόμο δράση.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

 

 

Συλλογή πληροφοριών από τους γονείς μέσω ημιδομημένης συνέντευξης.

Επιμόρφωση Γονέων από ειδικό ψυχικής υγείας. Οι συναντήσεις καταγράφονται στο ημερολόγιο Σχολικής Ζωής.

Σχεδιασμός Δραστηριοτήτων: οι δραστηριότητες σχεδιάζονται και καταγράφονται στο έντυπο Εβδομαδιαίου Σχεδιασμού Δραστηριοτήτων.

Εφαρμογή Δραστηριοτήτων επίσης καταγράφεται στο έντυπο Εβδομαδιαίου Σχεδιασμού Δραστηριοτήτων, και κατά περίπτωση στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής.

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών από ειδικό ψυχικής υγείας. Οι συναντήσεις καταγράφονται στο ημερολόγιο Σχολικής Ζωής.

Ανατροφοδότηση - Προτάσεις ΣΕΕ

 

 

Το σχέδιο είναι φιλόδοξο, ελκυστικό και πολυδιάστατο. Ο γενικός σκοπός ξεκάθαρος και ωφέλιμος. Οι δραστηριότητες ενδιαφέρουσες, δημιουργικές και υποστηρικτικές. Οι ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα έχουν ρεαλιστικό υπόβαθρο και ταυτόχρονα ευφάνταστη οπτική. Εμπλέκουν ικανοποιητικά όλους τους συμμετέχοντες και μπορούν να οδηγήσουν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Καλή συνέχεια!

Β. Υλοποίηση της Δράσης

 

Περιγραφή

 

 

Πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το σχεδιασμό:

Εποπτεία των Νηπιαγωγών με την ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια του νηπιαγωγείου οι οποίες, μέσω του role playing και των συζητήσεων που έλαβαν

 

μέρος, βοήθησαν τόσο στη σχέση των Νηπιαγωγών μεταξύ τους όσο και στην καλύτερη επαφή και σύνδεση με τα παιδιά καθώς και με το παιδί μέσα τους. Συμμετοχή των μαθητών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης μέσω του οποίου τα παιδιά ανέπτυξαν ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους, βοηθήθηκαν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους, στην συνεργασία και στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης.

Συμμετοχή των μαθητών σε εργαστήρι playtherapy με θέμα : το Μουσείο των Συναισθημάτων. Το παιχνίδι αποτελεί πανανθρώπινο και οικουμενικό φαινόμενο. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας κάθε ανθρώπου και κάθε πολιτισμού. Στο χώρο του Ιστορικού Μουσείου, σε ένα πλαίσιο αποδοχής, ενσυναίσθησης και εμπιστοσύνης, τα συναισθήματα των παιδιών συναντήθηκαν με την Ιστορία. Μέσω του παιχνιδιού και της δημιουργικής έκφρασης είχαμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε το δικό μας «Μουσείο των Συναισθημάτων».

Συμμετοχή των γονιών στα βιωματικά εργαστήρια με την ψυχολόγο- ψυχοθεραπεύτρια του Νηπιαγωγείου στα οποία κατέρριψαν τον μύθο του τέλειου γονιού, ξεκαθάρισαν έννοιες όπως όρια και κανόνες, βιωματικά προσπάθησαν να κατανοήσουν τον θυμό και τη ζήλια του παιδιού τους κλπ.

Γ. Αποτίμηση της Δράσης

 

Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)

 

 

Δεν υπήρξαν αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό

Αποτελέσματα της Δράσης

 

 

Στόχος του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης είναι :

η ανάπτυξη θετικών διαπροσωπικώνσχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών- μαθητώνμέσα απο ένα πλαίσιο συνεργασίας και ευχάριστου κλίματος.

η ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών μέσα απο ένα κύκλο δραστηριοτήτων που θα τους βοηθήσεινα αντιληφθούν, να ελέγξουν και να αξιολογήσουν τα συναισθήματά τους.

Τελειώνοντας αυτόν τον κύκλο παρατηρούμε ότι τα παιδιά έχουν αναπτύξει την ενσυναίσθησή τους, προσπαθούν να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους, να τα βάλουν σε λέξεις και να τα διαχειριστούν.

Οι σχέσεις των εκπαιδευτικώνμε τους μαθητές έχουν δυναμώσει. Υπάρχει εμπιστοσύνη και ασφάλεια.

Οι γονείς εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχιστούν τα βιωματικά εργαστήρια και την επομένη χρονιά γιατί τους βοήθησαν να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδιά τους και να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον στο οποίο θα αναπτυχθούν με αγάπη, αποδοχή και ασφάλεια.

 

Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί

 

 

4 = Πλήρως

Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων

 

 

α) η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, μαθητών, γονέων, εκπαιδευτικών και εξωτερικών συνεργατών β) η καλή επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών/-

τριών

γ) ο εξαρχής κατάλληλος σχεδιασμός της Δράσης και η ευελιξία αναπροσαρμογής κατά τη διάρκεια υλοποίησης.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

 

 

Δεν υπήρξαν δυσκολίες κατα τη διάρκεια των δράσεων που είχαμε σχεδιάσει.

Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε

 

 

Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων αξιοποιήθηκε υλικό από βιβλία που διατίθενται στην βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου.

Παράλληλα, οι μαθητές/-ήτριες εκπόνησαν υλικό κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, το οποίο αποθήκευε ο καθένας/μία σε ειδικό ατομικό φάκελο (portfolio).

Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

 

 

Εκτός απο τις εποπτείες των Νηπιαγωγών και τα Βιωματικά εργαστήρια των γονέων δεν έλαβε χώρα κάποια άλλη επιμόρφωση.

Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης

 

 

Οι δραστηριότητες και οι επιμορφώσεις που περιλάμβανε η Δράση μπορούν να κοινοποιηθούν και στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς ώστε να αξιοποιηθούν και να εμπλουτιστούν.

Επιπλέον, οι καλές πρακτικές και οι αποτελεσματικές δραστηριότητες μπορούν να αναρτηθούν στον ιστότοπο, προκειμένου να διαχυθούν και να αξιοποιηθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης

 

 

Επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν την αποδοχή και την κατανόηση των συναισθήμάτων των παιδιών.

Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος

 

Προτείνεται η συνέχιση της Δράσης και τις επόμενες χρονιές, με

εμπλουτισμό, με προσθήκες και επέκταση καθώς η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης τόσο στα παιδιά όσο και στους σημαντικούς άλλους των παιδιών οδήγεί σε πιο υγιείς σχέσεις.