ΦΟΡΜΑ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ 2021-22
Φόρμα αποτύπωσης σχεδίου δράσης 2021-22
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ PARTICIPA
Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003
Σχολικό Έτος: 2021 - 2022
Ημερομηνία Εξαγωγής: 27/05/2024
Σχολική Μονάδα: ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΛΕΓΓΕΤΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ - 7111003
Στόχος Βελτίωσης:
Τα παιδιά να έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν ενεργά σε όλα τα θέματα που τα επηρεάζουν εκφράζοντας ελεύθερα τη γνώμη τους, την οποία οφείλουμε να σεβόμαστε και να λαμβάνουμε σοβαρά υπ'όψιν. Η ενεργός συμμετοχή των παιδιών είναι εξέχουσας σημασίας για την ανάπτυξη μιας κουλτούρας ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημοκρατίας και κράτους δικαίου. Ως εκ τούτου, η ενεργός συμμετοχή των παιδιών και των νέων και η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων στη κοινωνία πρέπει να προστατεύονται και να ενθαρρύνονται από πολύ μικρή ηλικία.
Επιπλέον, το δικαίωμα ενεργούς συμμετοχής των παιδιών είναι παράγοντας κλειδί για την ποιότητα της εκπαίδευσης. Παρ'όλα αυτά, η εφαρμογή της στην αγωγή και φροντίδα στην πρώιμη παιδική ηλικία και προσχολική εκπαίδευση παραμένει πρόκληση.
Επομένως, ο κύριος στόχος αυτού του προγράμματος είναι να υποστηρίξει το παιδαγωγικό προσωπικό των παιδικών σταθμών και των νηπιαγωγείων στην περαιτέρω ανάπτυξη των γνώσεων των στάσεων και των δεξιοτήτων τους.
Σχέδιο Δράσης: ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ PARTICIPA
Άξονας: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Συντονιστής Δράσης: ΚΟΡΟΜΠΟΚΗ ΚΛΕΟΝΙΚΗ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα - Στόχοι
Η συμμετοχή των σχολείων σε ευρωπαϊκά προγράμματα παρέχει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να διευρύνουν τους γνωστικούς τους ορίζοντες και μέσω της αλληλεπίδρασής τους με συναδέλφους άλλων χωρών να αναθεωρήσουν αντιλήψεις για την εκπαιδευτική διαδικασία, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τις πρακτικές τους και να ενισχύσουν τον επιστημονικό εγγραμματισμό τους. Με τη συμμετοχή στο πρόγραμμα Participa επιδιώκεται: η ενίσχυση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες του σχολείου, από τον σχεδιασμό μιας δράσης μέχρι την υλοποίηση, τα συμπεράσματα και την αξιολόγηση. Να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και μάθησης που θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικής πράξης.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ:
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του σχολείου μέσα από το πρόγραμμα PARTICIPA με τη βοήθεια διαφόρων εκπαιδευτικών εργαλείων (υλικό μελέτης,
βίντεο, συμπληρωματικό υλικό-πρόσθετες πηγές και δραστηριότητες) Συνδιαμόρφωση πλαισίου ενδοσχολικής συμπεριφοράς εκπαιδευτικών – μαθητών.
Πραγματοποίηση δράσεων με πρωτοβουλίες των παιδιών, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα τους.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Φάση 1: Σχεδιασμός και προετοιμασία της Δράσης:
Η Ομάδα Δράσης συλλέγει πληροφορίες και ενημερώνει τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων για τη διαδικασία ένταξης του σχολείου σε ένα ευρωπαϊκό project.
Φάση 2: Υλοποίηση και αξιολόγηση της Δράσης
Η Ομάδα Δράσης, αφού λάβει υπόψη της και τις απόψεις του Συλλόγου Διδασκόντων, επιλέγει το κατάλληλο project και, εν συνεχεία, προετοιμάζει και καταθέτει την αίτηση συμμετοχής
Πραγματοποιείται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μέσω της πλατφόρμας MOOC του προγράμματος PARTICIPA.
Γίνονται ενημερωτικές συναντήσεις με τους γονείς για τη συμμετοχή των παιδιών τους στις δράσεις του προγράμματος.
Η ομάδα δράσης συντονίζει τις υπο-ομάδες που έχουν δημιουργηθεί και προτείνει ενέργειες που θα διευκολύνουν την υλοποίηση της δράσης.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές συνδιαμορφώνουν το πλαίσιο ενδοσχολικής συμπεριφοράς:
- Παιχνίδια γνωριμίας εκπαιδευτικών-μαθητών για την ενδυνάμωση της ομάδας.
- Συζήτηση για την οργάνωση της τάξης, τους κανόνες που θα διέπουν την λειτουργία της, τις γωνιές ελεύθερου παιχνιδιού.
- Παρουσίαση του εαυτού μέσα από φωτογραφίες και αγαπημένα αντικείμενα.
- Παιχνίδια ανάπτυξης συναισθηματικής νοημοσύνης
Μαθαίνω τα συναισθήματα μου, τα αποδέχομαι και βρίσκω τρόπους να τα διαχειρίζομαι.
Φωτογραφίζομαι όταν είμαι θυμωμένος, λυπημένος, χαρούμενος, ήρεμος κλπ. Ζωγραφίζω τους φόβους μου και μιλάω για αυτούς.
- Δημιουργία ομάδων (μικρών στην αρχή)
- Καταγραφή κανόνων για εκπαιδευτικούς – μαθητές που αφορούν την οργάνωση ομαδικών παιχνιδιών και το μοίρασμα ρόλων σε περίπτωση δραματοποίησης παραμυθιού, μύθου…( ψηφοφορία για αποφυγή εκρήξεων).
Πραγματοποίηση δράσεων με πρωτοβουλίες των παιδιών, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα τους.
- Τα παιδιά προτείνουν την δημιουργία μιας καινούριας γωνιάς παιχνιδιού μέσα στον χώρο της τάξης ή της αυλής. Γίνεται συζήτηση στην ομάδα για να καταλήξουμε στον χώρο που θα διαμορφωθεί η γωνιά. Αφού καταλήξουμε, συζητάμε για τα υλικά που θα χρειαστούμε και τον τρόπο υλοποίησης. Γίνεται μια συνέλευση των μαθητών, στην οποία καλούμε την διευθύντρια για να της παραθέσουμε τις προτάσεις μας. Με το τέλος της συνέλευσης, ξεκινάνε οι διαδικασίες υλοποίησης, η ενημέρωση γονέων για τη δράση, το κάλεσμα για οποιαδήποτε βοήθεια χρειαστούμε.
- Αλλαγή μιας ρουτίνας της τάξης. Τα παιδιά προτείνουν να αλλάξει ο τρόπος ανάγνωσης παραμυθιού, το καλωσόρισμα, ο αποχαιρετισμός, η ημερομηνία κλπ.
- Οργάνωση μιας εκδρομής ή εκδήλωσης. Μετά από καταιγισμό ιδεών καταλήγουμε σε μια εκδρομή που θα θέλαμε να κάνουμε ή σε μια εκδήλωση στην οποία μπορούμε να καλέσουμε και τους παππούδες ή τις οικογένειες των παιδιών.
Πόροι – μέσα - ερευνητικά εργαλεία
- Ανθρώπινο δυναμικό
Εκπαιδευτικό προσωπικό Νήπια-Προ νήπια
Γονείς μαθητών Σχολική σύμβουλος
- Υλικοτεχνική υποδομή
Ψηφιακή μηχανή ή tablet για αποτύπωση της πορείας των δράσεων, Αξιοποίηση παιχνιδιών από την αποθήκη του σχολείου
Αξιοποίηση ανακυκλώσιμων και φυσικών υλικών Αναζήτηση υλικού στο διαδίκτυο(φωτογραφίες, βίντεο κλπ) Αναλώσιμα υλικά που διαθέτει το σχολείο
Σχολικό σε περίπτωση που χρειαστεί μεταφορά των μαθητών
- Οικονομικοί πόροι
Οι οικονομικοί πόροι που θα απαιτηθούν εξαρτώνται από το είδος και το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν. Θα καλυφθούν από τη Διευθύντρια και από τους Γονείς των παιδιών.
- Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης
Ημερολόγια καταγραφής Φόρμες παρατήρησης Συνεντεύξεις παιδιών Συνεντεύξεις εκπαιδευτικών
Ερωτηματολόγια για τους γονείς των νήπιων
Ερωτηματολόγια προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για την αξιολόγηση των επιμέρους ενεργειών του Σχεδίου Δράσης
Δελτία ενημέρωσης
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
- Για τον στόχο: Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του σχολείου μέσα από το πρόγραμμα PARTICIPA με τη βοήθεια διαφόρων εκπαιδευτικών εργαλείων.
Εφαρμογή κατάλληλων και αποτελεσματικών πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς για τη δημιουργία θετικού κλίματος στη σχολική ζωή.
- Για τον στόχο: Συνδιαμόρφωση πλαισίου ενδοσχολικής συμπεριφοράς εκπαιδευτικών – μαθητών.
Ενισχύεται η θετική στάση των μαθητών προς τους κανόνες και το πλαίσιο της σχολικής ζωής.
- Για τον στόχο: Πραγματοποίηση δράσεων με πρωτοβουλίες των παιδιών, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα τους.
Αυξάνεται η ενεργός συμμετοχή τους σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες, η ασφάλεια και η αυτοπεποίθηση τους. Αναπτύσσονται τρόποι επικοινωνίας εκπαιδευτικών-μαθητών και γονιών που ενισχύουν την εκπαιδευτική διαδικασία και διαμορφώνουν ένα ανοιχτό περιβάλλον με μεγαλύτερη αυτονομία, αυτενέργεια και καινοτόμο δράση.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
- Ερωτηματολόγιο διερεύνησης νέων δεξιοτήτων των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών
- Πρωτόκολλο συνέντευξης με συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς σχετικά με τις νέες δεξιότητες που απέκτησαν
- Συζήτηση σε επίπεδο Συλλόγου διδασκόντων για τις πιθανές αλλαγές στις παιδαγωγικές/ διδακτικές πρακτικές και καταγραφή των σημαντικότερων απόψεων σε Ημερολόγιο της Ομάδας Δράσης
- Ερωτηματολόγιο καταγραφής των αλλαγών στο σύνολο των εκπαιδευτικών.
Ανατροφοδότηση - Προτάσεις ΣΕΕ
Το σχέδιο είναι πολυδιάστατο και περιεκτικό. Οι δραστηριότητες ενδιαφέρουσες, δημιουργικές και
υποστηρικτικές. Οι ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα έχουν ρεαλιστικό υπόβαθρο και ταυτόχρονα ευφάνταστη οπτική. Εμπλέκουν ικανοποιητικά όλους τους συμμετέχοντες και μπορούν να οδηγήσουν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Η ανάπτυξη του σχεδίου αναλυτική και πλήρης.
Αν είναι εφικτό, μπορείτε στο χρονοδιάγραμμα να προσδιορίσετε πότε περίπου ‘εχουν λάβει χώρα και θα λάβουν οι ενέργειές σας.
Καλή συνέχεια!
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τον σχεδιασμό:
Παιχνίδια γνωριμίας εκπαιδευτικών μαθητών Παιχνίδια ανάπτυξης συναισθηματικής νοημοσύνης
η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μέσω της πλατφόρμας MOOC του προγράμματος PARTICIPA, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2022.
Κατά την διάρκεια της επιμόρφωσης, ταυτόχρονα με τι υπόλοιπες δράσεις που υλοποιήθηκαν, πραγματοποιήθηκε και μια δράση με τίτλο «Μεγάλη Πρόκληση» που προτάθηκε από το πρόγραμμα PARTICIPA. Κατά τη δράση αυτοί οι μαθητές πρότειναν αλλαγές που επιθυμούσαν όσων αφορά την διαμόρφωση κάποιας γωνιάς στην τάξη και στον εξωτερικό χώρο του σχολείου. Μετά από συνέλευση που διενεργήθηκε, στην οποία καλέσαμε και την διευθύντρια, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια γωνιά ηρεμίας στην τάξη και νέες γωνιές παιχνιδιού στην αυλή (αμμοδόχο με αισθητηριακά παιχνίδια, σκάμμα με πλαστικά μπαλάκια, κρεμαστές κούνιες στα δέντρα).
Πραγματοποιήθηκε εκδρομή στην Δημοτική Βιβλιοθήκη μετά από αίτημα των παιδιών, η οποία συνδέθηκε και με την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Τέλος , τα παιδιά ζήτησαν να δούμε μια θεατρική παράσταση αλλά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών καλέσαμε την θεατρική ομάδα στο σχολείο μας.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Δεν υπήρξαν αλλαγές. Όλα έγιναν με βάση τον αρχικό σχεδιασμο και σύμφωνα με τα πρωτόκολλα covid.
Αποτελέσματα της Δράσης
Στόχος ήταν η ενίσχυση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες του σχολείου, από τον σχεδιασμό μιας δράσης μέχρι την υλοποίηση, τα συμπεράσματα και την αξιολόγηση. Να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και μάθησης που θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικής πράξης.
Ολοκληρώνοντας τη δράση παρατηρούμε ότι οι μαθητές έχουν αναπτύξει την αυτοπεποίθηση τους, έχουν το θάρρος της γνώμης τους, έχουν μάθει να συνεργάζονται ώστε να πετύχουν τον σκοπό τους, αξιολογούν τα αποτελέσματα των δράσεων τους.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
3 = Σε μεγάλο βαθμό
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
α) η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων,
β) η καλή επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών/- τριών
γ) ο εξαρχής κατάλληλος σχεδιασμός της Δράσης και η ευελιξία αναπροσαρμογής, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, κατά τη διάρκεια υλοποίησης.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δεν υπήρξαν δυσκολίες όσων αφορά τις δράσεις που είχαμε σχεδιάσει. Το μόνο που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν η απουσία μαθητών είτε λόγω covid είτε άλλων αιτιών που τους κρατούσαν μακριά απο το σχολείο και έχαναν την συνέχεια και την σύνδεση των δράσεων.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων αξιοποιήθηκε υλικό από την επιμόρφωση που παρακολούθησαν οι εκπαιδευτικοί από το πρόγραμμα PARTICIPA.
Παράλληλα, οι μαθητές/-ήτριες εκπόνησαν υλικό κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων, το οποίο αποθήκευε ο καθένας/μία σε ειδικό ατομικό φάκελο (portfolio).
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιμόρφωση του προγράμματος PARTICIPA.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι δραστηριότητες και οι επιμορφώσεις που περιλάμβανε η Δράση μπορούν να κοινοποιηθούν και στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς ώστε να αξιοποιηθούν και να εμπλουτιστούν.
Επιπλέον, οι καλές πρακτικές και οι αποτελεσματικές δραστηριότητες μπορούν να αναρτηθούν στον ιστότοπο, προκειμένου να διαχυθούν και να αξιοποιηθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν την φωνή των παιδιών και πως μπορούν να τα βοηθήσουν να ακουστούν και έξω απο την σχολική κοινότητα.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Προτείνεται η συνέχιση της Δράσης και τις επόμενες χρονιές, με
εμπλουτισμό, με προσθήκες και επέκταση καθώς η ενεργός συμμετοχή του παιδιού στο πλαίσιο του σχολείου οδηγεί στην δημιουργία ενός ενεργού πολίτη αύριο.